تاریخچه آبنمای دختر دوشیزه یا فواره توری
نوشته شده توسط : امین

آبنما دختر دوشیزه یا فواره تروی ( Fontana di Trevi ) در حدود ۲۵۶ سال پیش در ۳۵ کیلومتری شرق شهر روم ساخته شده است ، ارتفاعش ۲۶٫۳ متر و ۴۹٫۱۵ متر هم پهنا دارد و همچنان میلیون ها بازدیدکننده را به خود جذب می کند.

حدودا ۳ قرن از شروع اولین قدم برای بنای این آبنما می گذرد، در سال ۱۶۲۹ میلادی پاپ آربن ( Pope Urban ) دستور به ساخت این آبنما را به بهترین و زیبا ترین شکل ممکن داد اما ساخت این پروژه در سال ۱۶۴۴ میلادی همزمان با مرگ پاپ متوقف شد و به صورت متروکه باقی ماند ؛ از آن روز تا به حال سازندگان مختلفی بر روی این بنا کار کرده اند اما هیچ گاه کامل و به صورت امروزی نشده بود، همچنین در سال ۱۶۲۹ پاپ اوربان هشتم هم طراحی این آبنما بار دیگر تغییر کرد به دلیل این که او طراحی قدیمی را هیجان انگیز نمی دید وی از جیان برنینی خواست تا طرحی نو برای آبنما پیاده کند اما بار دیگر با مرگ پاپ این پروژه ناتمام رها شد.

طراح های زیادی برای این آبنما در سال های دور ارائه شده بود که برخی از آنها مانند طرحی که پیتر داکورتونا ارائه داده بود در موزه ی آلبرتینای #وین نگهداری می شود، همچنین طرح های زیادی از اوایل قرن هجدهم وجود دارد که اکثرا بدون امضا هستند.

در دوران باروک رقابت برای ساخت بنا و پله های فاخر اسپانیایی بسیار زیاد بود و تعداد زیادی از هنرمندان برای ساخت این بنا داوطلب شده بودند.

سرانجام آبنما دوشیزه بعد از ۱۷ ماه تعطیلی برای مرمت و بازسازی در نوامر ۲۰۱۵ کامل شد،تکمیل این آبنما به قدری برای رومیان مهم بود که در همه ی شبکه های تلویزیونی پخش شد و این رویداد را بیشتر از یک مناسبت و جشن بزرگداشتند، آبنمای زیبا هنر باروک را با خطوط و طرح های زیبا به تصویر کشیده است و مانند جواهری است که در اطراف روم می درخشد.

امروزه این آبنما دقیقا در وسط یک سه راه قرار گرفته است و حاصل چشمه ای قدیمی است که آب همه ی روم را تامین می کرده است.





:: بازدید از این مطلب : 188
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 23 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: